Gebouwen in Elvenar

Beginelvenar burenhulp je met Elvenar spelen, dan kom je er al snel achter dat in Elvenar gebouwen dé manier zijn om je stad tot een succes te maken. De gebouwen zijn binnen het spel gesorteerd in verschillende categorieën die je allemaal in de menubalk kunt vinden. Of je nu mobiel of via de browser speelt, dit menu is in beide gevallen hetzelfde. Je kunt in dit overzicht informatie vinden die nodig is om een betreffend gebouw te kunnen plaatsen. Bijvoorbeeld hoeveel het gebouw kost aan munten en voorraden en hoeveel ruimte het gebouw inneemt. Let wel op: je kunt binnen Elvenar gebouwen niet draaien, elk gebouw heeft zo zijn eigen afmetingen en hoe het geplaatst wordt. Dat draagt bij aan het strategische element van het spel.

Hieronder vind je een lijst met de gebouwen die je kunt (of in sommige gevallen moet) plaatsen:

  • Stadhuis
  • Arbeidershut
  • Basisgebouwen
  • Wegen
  • Militair
  • Fabrieken
  • Cultuur
  • Oude Wonderen
  • Gastrassen
  • Uitbreidingen

Het Stadhuis

Dit gebouwelvenar stadhuis van de elven is het middelpunt van je stad. Iets dat al snel duidelijk wordt want de meeste gebouwen die je plaatst, moeten via een weg met het stadhuis verbonden zijn. Zijn ze dit niet, dan zijn de gebouwen niet functioneel en produceren ze niet. Je kunt je stadhuis wel verplaatsen, maar uiteraard niet verkopen.

Je stadhuis is ook de plaats waar je een inventaris kunt vinden van geproduceerde of verzamelde grondstoffen en relikwieën die je hebt. Het is tevens de opslagplaats van munten, voorraden en de normale (en later in het spel spirituele) goederen. Je moet je stadhuis regelmatig upgraden om te voorkomen dat je te weinig ruimte hebt om je munten en voorraden op te kunnen blijven slaan.

In hetelvenar stadhuis van de mensen stadhuis kan je ook zien welke van de goederen een verhoogde productie heeft. Je start het spel op een locatie op de kaart en die positie bepaalt welke goederen een verhoogde productie hebben. Je kunt dit eenvoudig terugzien, de producten die een verhoogde productie hebben kan je terugvinden onder relikwieën. Al kan je het ook eenvoudig in het startscherm zien omdat de grondstof omlijnd is. Je kunt deze productie uiteindelijk tot maximaal 800% verhogen.

Arbeidershut

Wanneer je begint met Elvenar spelen, dan begin je het spel met een arbeidershut. Deze heb je namelijk nodig om andere gebouwen te plaatsen. De arbeidershut hoeft niet verbonden te zijn met een weg aan het stadhuis. Je kunt je arbeidershut niet verkopen maar wel verplaatsen.

In je arbeidershut wonen je arbeiders, deze heb je nodig om je stad te kunnen bouwen. Zij plaatsen gebouwen en verrichten upgrades aan deze gebouwen. Wanneer je arbeider een gebouw aan het bouwen is of een upgrade op een gebouw uitvoert, dan is deze niet beschikbaar voor andere werkzaamheden. Je hebt twee arbeiders tot je beschikking, maar kunt er meerdere ontgrendelen. Dat kan door het spel te spelen tot een bepaald level of door extra arbeiders aan te kopen met diamanten.

Je kunt je arbeidershut uitbouwen tot een maximaal niveau vijf, met dus vijf arbeiders. Wanneer je burenhulp ontvangt op je arbeidershut, wordt de bouwtijd verminderd met 10%.

Basisgebouwenelvenar handelsgebouw van de elven

  • (Magische) Huizen
  • (Magische) Werkplaatsen
  • Magische Academie
  • Handelsgebouw

De basisgebouwen van je stad houden je stad draaiende. Zonder woningen heb je geen mensen of elfen die kunnen werken in je werkplaatsen. De Magische Academie en het Handelsgebouw zijn gebouwen die je eenmalig kunt plaatsen. Je Handelsgebouw is onmisbaar om te handelen met andere leden van je broederschap of in het algemeen en je Magische Academie kan je ook helpen door middel van het produceren van betoveringen en het gebruik van handwerken. Je Handelsgebouw kan je niet uitbouwen, je Magische Academie wel. Beide moeten aan een weg liggen die verbonden is met het stadhuis en je kunt ze beide wel verplaatsen, maar niet meer verkopen.

Huizen

Je elvenar huis van de elvenkunt zoveel huizen bouwen als je ruimte hebt, en je hebt huizen nodig om je bevolking te kunnen huisvesten. Per huis dat je bouwt, krijg je munten in de vorm van belasting, Het is afhankelijk van het level van het huis hoeveel munten zij maximaal per uur produceren. Munten heb je weer nodig om technologie te ontgrendelen, om te kunnen bouwen, om je legers uit te breiden en om goederen te produceren in je werkplaatsen. Huizen moeten via een weg verbonden zijn met je stadhuis om de belastingen te kunnen innen. Het maximale level voor een huis is level 33, bij dit level levert je huis meer dan 7700 munten per uur op en kan het een productie van 21 uur “opslaan”.

Je kunt huizen verkopen en verplaatsen.

Werkplaatsen

Werkplaatsen produceren primaire grondstoffen voor je stad: namelijk voorraad en zijn daarmee samen met de huizen van levensbelang voor je stad. Je hebt munten en voorraad nodig om te bouwen en upgraden maar ook om technologie te ontgrendelen, goederen te produceren en niet te vergeten je leger te kunnen trainen. Elke werkplaats heeft zes opties om productie aan te zetten;

  • 5 minuten
  • 15 minuten
  • 1 uur
  • 3 uur
  • 9 uur
  • 1 dag

Hoeveel voorraad je krijgt, is afhankelijk van het level van je werkplaats. Wanneer je veel online bent of kunt zijn, dan is de vijf minuten optie de meest belonende mogelijkheid. Deze geeft in verhouding de meeste voorraad voor de tijd die het kost om deze te produceren.

Let op, werkplaatsen moeten verbonden zijn aan het stadhuis via een weg om actief te kunnen produceren! Uiteindelijk kan je je werkplaatsen maximaal tot level 33 uitbouwen, waarbij je een productie hebt van meer dan 4500 voorraad per uur.

Je kunt werkplaatsen verkopen en verplaatsen.

Magische huizen en magische werkplaatsen

Je elvenar magisch huis van de mensengaat de optie krijgen om magische huizen en werkplaatsen te bouwen. Magische huizen kunnen meer bewoners huisvesten en magische werkplaatsen produceren meer voorraad. Ook kan je deze huizen en werkplaatsen bouwen in een recordtijd zodat je arbeiders maar kort bezig zijn. Het is mogelijk om deze gebouwen uit te breiden, maar hier heb je blauwdrukken voor nodig. Deze kan je in bepaalde toernooien winnen.

Wegen

Wegen zijn onmisbaar in je stad. Je hebt wegen nodig om je stadhuis te verbinden met de rest van je stad. In het begin heb je enkel toegang tot een voetpad, maar na verloop van tijd speel je andere paden en wegen vrij. Vanaf het eenvoudige pad zullen de paden en wegen ook een cultureel voordeel geven.

Militair

  • Kazerne
  • Wapenkamer
  • Huurlingenkamp
  • Oefenterrein

Militaire gebouwen heb je nodig om je gevechtseenheden te trainen. Deze heb je weer nodig om provincies te kunnen veroveren door te vechten. Allereerst krijg je de mogelijkheid om een kazerne te plaatsen. Dit gebouw kan je niet meer verkopen en moet aan een doorlopende weg naar het stadhuis liggen. Je kazerne kan je upgraden zodat je sneller troepen kunt produceren. De troepen die je kunt produceren zijn afhankelijk van de vooruitgang in het spel.

Je kunt tot vijf trainingsplekken gebruiken. Dit houdt in dat je maximaal 5 series aan troepen aan kunt zetten in je wachtrij.

Wapenkamerselvenar wapenkamer van de mensen

De wapenkamer vergroot de omvang van het aantal troepen dat je traint. Je kunt eenvoudig meerdere wapenkamers bouwen en upgraden. Alle wapenkamers moeten aan een doorgaande weg liggen verbonden met het stadhuis. Je kunt je wapenkamers verkopen.

Huurlingenkamp

Wanneer je hoofdstuk 7 bereikt en de Feeën weer tot leven hebt gewekt, krijg je de mogelijkheid om een huurlingenkamp te plaatsen. Je kunt in het huurlingenkamp vijf nieuwe eenheden produceren. Hoewel het een apart gebouw is, deelt het huurlingenkamp zijn trainingsplekken met je kazerne en met het oefenterrein. Het gebouw moet aan een doorgaande weg liggen verbonden met het stadhuis. Het gebouw kan verplaatst worden en je kunt het gebouw upgraden.

Oefenterrein

Het oefenterrein ontgrendel je bij hoofdstuk twee van het spel. Wanneer je het juiste onderzoek uitvoert, dan kan je dit gebouw ontwikkelen en meteen beginnen met het trainen van nieuwe eenheden. De trainingsplekken worden gedeeld met de rij van je kazerne en later van het huurlingenkamp. Je kunt het oefenterrein uitbreiden, iets wat ervoor zorgt dat je de trainingssnelheid van je troepen versnelt.

Fabrieken

Ook fabrieken zijn belangrijke Elvenar gebouwen. Het zijn niet alleen de munten en voorraad die een belangrijke rol spelen. De goederen worden ook steeds belangrijker om technologieën vrij te spelen, gebouwen te kunnen upgraden en provincies te veroveren door middel van onderhandeling in plaats van gevechten.

Er zijn negen* verschillende fabrieken in Elvenar die elk hun eigen goederen produceren:

  • Basisgoederenelvenar marmerfabriek level 2 van de elven
    • Marmer
    • Staal
    • Hout
  • Waardevolle goederen
    • Kristal
    • Boekenrollen
    • Zijde
  • Zeldzame goederen
    • Elixer
    • Toverstof
    • Edelstenen

De basisgoederen kan je vrijwel meteen produceren wanneer je de juiste fabrieken plaatst. De waardevolle en zeldzame goederen komen pas later in het spel naar voren en zijn aanzienlijk duurder om te produceren. Het is echter geen keuze om ze niet te gaan produceren (of binnen te halen via de handel) want je hebt ze nodig om provincies te verkennen die ver van je stad verwijderd zijn.

*Wie bij hoofdstuk XII aankomt in het spel bij de Elementalen en verder aankomt, krijgt de mogelijkheid spirituele goederen te gaan produceren. Dit zijn in totaal ook nog weer negen nieuwe fabrieken die je kunt plaatsen.

Cultuur

Niet alleen de basisgebouwen zijn van levensbelang voor je stad qua Elvenar gebouwen, ook cultuur en culturele gebouwen zijn van levensbelang. Cultuur zorgt er namelijk voor dat de inwoners van je stad gelukkig, gezond én – niet onbelangrijk – productief zijn.

De elvenar lichtgevende wegwijzer elvencultuur lijkt in het begin wellicht wat ingewikkeld in elkaar te zitten, maar het valt erg mee als je er even rustig naar kijkt. Gebouwen die level 1 zijn, verbruiken geen cultuur. Het zijn de upgrades van gebouwen die cultuur verbruiken. Hoe verder je gebouwen uitbouwt, en hoe meer gebouwen je uitbouwt, hoe meer cultuur je nodig hebt om je bewoners gelukkig te houden.

Moet je nu je hele stad vol zetten met culturele gebouwen? Nee, het doel is om een niveau van 125% tot maximaal 150% te behalen. De rest is aan je buren en dus aan burenhulp. Anders ben je te veel ruimte in je stad kwijt aan culturele gebouwen en dan ga je zeker ruimte te kort komen voor andere gebouwen die je hard nodig hebt.

Cultureleelvenar lichtgevende wegwijzer mensen gebouwen hoeven niet allemaal aan een doorlopende weg te liggen met het stadhuis. Je kunt deze gebouwen niet upgraden maar in de meeste gevallen wel verkopen. Sommige culturele gebouwen leveren niet alleen cultuur maar ook extra woonruimte of voorraad. Let op! Als je het bouwen van een cultureel gebouw annuleert, dan raak je een deel van de goederen kwijt die nodig waren om het gebouw te plaatsen. Let dus goed op wat je wilt plaatsen en waar.

Gebouwen verkopen

De meeste Elvenar gebouwen kan je weer verkopen wanneer je ze eenmaal gebouwd hebt. Dat kan je doen omdat je een bepaald gebouw niet meer nodig hebt of de ruimte voor iets anders wilt gaan gebruiken. Wil je weten hoeveel je terugkrijgt bij het verkopen van een bepaald gebouw, dan kan je dat eenvoudig doen door op het icoontje te klikken met het Dollarteken ($) en daarna op het gebouw te gaan staan wat je wilt verkopen. Klik echter niet te snel, klik je eenmaal dan ben je het gebouw kwijt en krijg je enkel terug wat er even voor in beeld stond. Let wel op: je krijgt niet voor alles wat je bouwt iets terug!

Voor wegen krijg je géén vergoeding. Dat is geen probleem bij het voetpad, maar let dus goed op als je meer geavanceerde wegen gaat plaatsen, Deze kosten vaak naast munten en voorraad ook andere grondstoffen. Daarnaast krijg je voor de Premiumgebouwen en de Oude Wonderen ook geen vergoeding, let dus goed op als je dingen wilt verkopen.